Школа критичного мислення і медіаграмотності «Фільтр реальності»
Опис проєкту
Пріоритетне завдання
Розвиток критичного мислення та медіаграмотності
Формат проведення проєкту
Проєкт
Показати повний опис
Мета програми
Формування навичок критичного мислення та медіаграмотності серед підлітків і молоді у віці 16-21 років шляхом навчання основам фактчекінгу, розпізнавання маніпуляцій та дезінформації, включаючи ту, що створюється за допомогою штучного інтелекту (AI).
Актуальність програми
Згідно з результатами дослідження "Медіаспоживання українців: третій рік повномасштабної війни" (2024), проведеного громадянською мережею ОПОРА за підтримки USAID, соціальні мережі стали основним джерелом інформації для молоді. У цьому контексті поширення фейків, особливо створених за допомогою технологій штучного інтелекту, стає серйозним викликом. Це загрожує формуванню критичного мислення, сприяє появі хибних переконань та збільшує уразливість молодого покоління до маніпулятивного впливу. Проєкт “Фільтр реальності” створений для розвитку медіаграмотності та критичного мислення. Він спрямований на формування в молоді стійкості до інформаційних маніпуляцій, сприяє безпечному використанню цифрових платформ та укріплює навички роботи з інформацією. Це не лише допомагає захистити особистий інформаційний простір, а й робить вагомий внесок у зміцнення інформаційної безпеки суспільства.
Очікувані результати
Короткострокові
• Поширення меседжів, що спонукають до розвитку критичного мислення та медіаграмотності серед широкої аудиторії соціальних мереж. • Учасники проєкту здобудуть базові знання та навички перевірки інформації та розпізнавання маніпуляцій та фейків. • Створення і публікація матеріалів, що сприяють розвитку критичного мислення та медіаграмотності.
Показати повний опис
Довгострокові
• Зниження рівня довіри до фейкових новин серед учасників (оцінка на основі опитувань до та після проєкту). Розвиток стійкості до інформаційних маніпуляцій та дезінформації. • Формування мережі молодих лідерів, що мають знання та навички перевірки інформації та розпізнавання маніпуляцій та фейків, які здатні поширювати отримані знання та навички у своїх громадах. • Очікувано, що щонайменше 30% учасників передадуть отримані знання своїм сім'ям, друзям чи колегам, сприяючи розбудові медіаграмотності в громадах.
Показати повний опис
Кількісні показники досягнення
• Проведення 8 онлайн-лекцій/воркшопів з залученням 500 учасників, серед яких щонайменше 50% жінки, 20% ТПО. • Успішне проходження фінального тестування не менше, ніж 80% учасників проєкту, які прослухали онлайн-лекції. • Розповсюдження матеріалів, що сприяють розвитку критичного мислення та медіаграмотності, серед щонайменше 10000 осіб з ЦА.
Показати повний опис
Якісні показники досягнення
• Проєкт забезпечує рівні можливості для участі, сприяє залученню як жінок, так і чоловіків. • Висока оцінка матеріалів учасниками (не менше 80% задоволеності за результатами опитувань). • Зростання обізнаності учасників про методи перевірки інформації, покращення рівня критичного мислення учасників (оцінюється через опитування до/після). • Підвищення здатності розпізнавати маніпуляції та фейки (тестові завдання під час практикумів).
Показати повний опис
Учасники програми
Захід
Онлайн-лекція «Фактчекінг: Як розпізнавати фейки та маніпуляції?»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Маніпуляція в цифрах: як нас обманюють статистикою.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Фейк чи мем: як розважальний контент стає зброєю.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Як працюють алгоритми соцмереж і створюється інформаційна бульбашка.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Ворожа дезінформація: кейси та протидія.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Сімейний фактчек: як допомогти старшим родичам розпізнавати дезінформацію.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Практикум: аналіз кейсів та трендів пропаганди в ЗМІ та соцмережах.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Онлайн-лекція «Практикум-гра: створення та викриття фейкових новин.»
Всього учасників (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
50 (25) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
100 (50) осіб
Захід
Медіакампанія з розповсюдження матеріалів про проєкт, що сприяють розвитку критичного мислення та медіаграмотності.
Всього учасників (з них жінок)
10000 (5000) осіб
Всього учасників осіб з інвалідністю (з них жінок)
500 (250) осіб
Всього учасників тимчасово переміщених осіб (з них жінок)
2000 (1000) осіб
Завантажити ще
Цільова аудиторія програми
Підлітки та молодь віком 16–21 років, переважно учні старших класів, студенти перших курсів університетів, молоді активісти та волонтери. Вони є активними користувачами соцмереж (Instagram, TikTok, YouTube) і часто споживають інформацію саме з цифрових платформ. Живуть у міських та приміських районах України, мають доступ до інтернету, цікавляться сучасними трендами, медіа, технологіями. Прагнуть розуміти інформаційний простір і не хоче ставати жертвою маніпуляцій чи дезінформації. Мають бажання впливати на свою громаду, спілкуватися з однолітками та родичами на важливі теми. Критичне мислення, фактчекінг, розуміння алгоритмів соцмереж – це компетенції, що дають конкурентні переваги молодим фахівцям. Проєкт навчить перевіряти інформацію, використовувати інструменти фактчекінгу, розпізнавати російську пропаганду та створену AI дезінформацію. Інтерактивні формати (воркшопи, практичні завдання, лекції з експертами) підсилюють інтерес ЦА та роблять процес навчання цікавим і залученим.
План реалізації програми
Етапи реалізації
Підготовчий етап
Завдання
Створення організаційної бази для реалізації проєкту. Розробка матеріалів і структури онлайн-лекцій.
Опис заходів для здійснення етапу
• Розробка детального графіка реалізації проєкту. • Відбір лекторів для проведення онлайн-лекцій. • Підготовка контенту для онлайн-лекцій і практикумів (презентації, інтерактиви, відеоматеріали). • Запуск промоційної кампанії для залучення учасників (оголошення в соцмережах, розсилка). • Набір учасників проєкту.
Строк реалізації етапу
01 травня 2025 — 31 травня 2025
Відповідальний виконавець
Кучухідзе Антон Вахтангович, керівник проєкту
Етапи реалізації
Проведення онлайн-лекцій
Завдання
Проведення серії лекцій для підвищення медіаграмотності серед учасників. Надання практичних знань із фактчекінгу, виявлення фейків і маніпуляцій.
Опис заходів для здійснення етапу
• Проведення 8 онлайн-лекцій: «Фактчекінг: Як розпізнавати фейки та маніпуляції?», «Маніпуляція в цифрах: як нас обманюють статистикою.», «Фейк чи мем: як розважальний контент стає зброєю.», «Як працюють алгоритми соцмереж і створюється інформаційна бульбашка.», «Ворожа дезінформація: кейси та протидія.», «Сімейний фактчек: як допомогти старшим родичам розпізнавати дезінформацію.», «Практикум: аналіз кейсів та трендів пропаганди в ЗМІ та соцмережах.», «Практикум-гра: створення та викриття фейкових новин.» • Збір і аналіз зворотного зв’язку після кожної лекції для вдосконалення подальших заходів. • Оцінка виконання поставлених завдань наприкінці серії лекцій (тест для учасників)
Строк реалізації етапу
01 червня 2025 — 30 вересня 2025
Відповідальний виконавець
Кучухідзе Антон Вахтангович, керівник проєкту
Етапи реалізації
Медіакампанія
Завдання
Розповсюдження матеріалів для ширшої аудиторії.
Опис заходів для здійснення етапу
• Проведення медіакампанії в соціальних мережах із поширенням матеріалів проєкту. • Публікації про проєкт в ЗМІ. • Моніторинг охоплення та ефективності кампанії.
Строк реалізації етапу
01 червня 2025 — 31 жовтня 2025
Відповідальний виконавець
Кучухідзе Антон Вахтангович, керівник проєкту
Етапи реалізації
Підсумковий етап
Завдання
Підбиття підсумків реалізації проєкту. Оцінка результатів і звітування.
Опис заходів для здійснення етапу
• Проведення оцінки впливу проєкту на учасників та аудиторію соцмереж. • Підготовка фінальних звітів, фінансового та наративного, включно зі статистикою, аналітикою, соціальним ефектом. • Публікація звіту на платформі організації та надання необхідних звітів грантодавцю. • Оприлюднення відеозаписів онлайн-лекцій, які зможуть використовуватись після завершення проєкту.
Строк реалізації етапу
01 листопада 2025 — 30 листопада 2025
Відповідальний виконавець
Кучухідзе Антон Вахтангович, керівник проєкту
Завантажити ще
Способи інформування громадськості про хід та результати реалізації програми

Очікуване висвітлення в ЗМІ:

Цільові ЗМІ: українські телеканали та телемарафон (Ми-Україна, Ми-Україна+, FREEДОМ, Суспільне, Апостроф TV), інтернет-ЗМІ (УНІАН, Укрінформ, NV, comments.ua, Ми-Україна, Realist, KP.UA, Апостроф, Фокус), Радіо (Радіо NV, Радіо Ми-Україна), блоги експертів.

Типи контенту:

Відео-сюжети про проєкт, прес-релізи, блоги.

Строки: червень-жовтень 2025

 

Використання інструментів соціальних мереж:

Кампанія в соціальних мережах на таких платформах, як Facebook і LinkedIn, орієнтована на цільову аудиторію проєкту.

Типи вмісту:

Анонси проєкту, повідомлення про набір учасників

Промоційні відео та інфографіка з лекторами-експертами.

Інфографіка та дописи, що ілюструють вплив дезінформації, викриває її, сприяють розвитку критичного мислення та медіаграмотності.

Відео-фрагменти онлайн-лекцій.

Цитати експертів та лідерів суспільної думки, які підкреслюють важливість проекту.

Строки: травень-листопад 2025

 

Публікації на офіційному веб-сайті (https://www.united-ukraine.org.ua/) та сторінках АЦ “Об’єднана Україна” у соціальних мережах (Facebook (https://www.facebook.com/ObiednanaUkraina/), LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/think-tank-united-ukraine)).

Строки: травень-листопад 2025

Перспективи подальшого використання результатів виконання програми після завершення періоду фінансової підтримки за рахунок бюджетних коштів, можливі джерела фінансування та/або план використання організацією результатів реалізації програми
Результати реалізації проєкту будуть використовуватися для подальшого розвитку медіаграмотності як серед цільової аудиторії проєкту, так і серед інших верств населення. Створені лекції, матеріали та практичні кейси після завершення проєкту будуть розміщені на YouTube-каналі Аналітичного центру «Обʼєднана Україна» та залишаться доступними онлайн, забезпечуючи їх довготривале використання в процесі самоосвіти молоді, а також освітніми установами, громадськими організаціями та ініціативами. Також в інформаційному просторі залишаться матеріали медіа-кампанії проєкту. Після завершення періоду фінансової підтримки проєкт не потребує джерел фінансування.
Документи проекту
Простір електронних конкурсів працює в режимі дослідної експлуатації
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Завантажити
Доступний тільки з Windows 10
Доступно для
  • Windows
6.5%
людей використовує
цей браузер
Apple Safari
Завантажити
Доступний тільки з macOS
Доступно для
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux